Hoogveenherstel in de Peelvenen   30 comments

De Mariapeel vormt samen met de Deurnsche Peel en Groote Peel de Peelvenen; een uniek gebied op de grens van Brabant en Limburg. Het hele jaar genieten hier bewoners en bezoekers van de prachtige natuur en het bijzondere hoogveenlandschap. Het gebied is door de EU aangewezen als een zeer waardevol natuurgebied, met de noodzaak om het te behouden en te beschermen (Natura 2000). Na turfafgraving in de vorige eeuwen gaan we het hoogveen nu herstellen.

*

*

Water is het bloed van de Peel. Voor een goede ontwikkeling van het hoogveen is een hoog en stabiel waterpeil nodig. Om dit te realiseren worden er kaden aangelegd, wijken (voormalige turfvaarten) van dammen voorzien en sloten en greppels ondieper gemaakt of gedempt. Op een aantal plaatsen worden stuwen aangelegd om het waterpeil te kunnen regelen. Ook wordt de bodem van verschillende watergangen waterdicht gemaakt om uitstroom van water vanuit het natuurgebied te voorkomen.

*

*

In het zuiden van de Mariapeel komt de trosbosbes op grote schaal voor. Vanuit Noord Amerika is deze plant in het begin van de 20e eeuw in Nederland geïntroduceerd voor de commerciële productie van blauwe bessen.

De planten ontrekken daar water dat hard nodig is voor die hoogveenvorming. Ook hun bladval en schaduwwerking is nadelig. Ongestoorde ontwikkeling verspreidt de planten verder over het gebied. Verwijdering van de trosbosbes is dan ook van groot belang.

*

Zelfs in het veen is een reddingsboot van belang….

…..Reddingsboot….???

We wandelen even verder en genieten van de omgeving.

Water is het bloed van de Peel. Voor een goede ontwikkeling van het hoogveen is een hoog en stabiel waterpeil nodig.

Uitbreiding van de oppervlakte van het hoogveen en verbetering van de kwaliteit is mogelijk, mits de waterhuishouding in de veengebieden op orde wordt gebracht. Dat wil zeggen een voldoende hoge en stabiele grondwaterstand.

*

*

 Deze middag was het wel even wennen om met een camera te werken met een kapot kantelbaar scherm, alles moet door de zoeker, ook de instellingen.

Maar……we maakten weer foto`s….daar gaat het toch om hè…..

*

  You know … A click on the picture …!!

*

30 responses to “Hoogveenherstel in de Peelvenen

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ja zo’n scherm wilde ik dus al niet. Ik ga er binnenkort eens heen.

    Liked by 1 persoon

  2. Wat een goede uitleg over waarom de blauwe bes daar uitgeroeid wordt. Ik las het een paar x bij Klaproos, die zich daar enorm boos over maakt.
    Wat een mooi fotoverslag Leo van dit gebied. Mijn favo in deze reeks is de grote ronde van onderaf. Prachtige compo, diepte en licht!
    Ik begrijp dat je foetsie scherm nog niet hersteld is, geen garantie meer? Of veel te duur? Het went wel weer om door je zoeker te fliepsen, gewoon véél doen! 😀

    Liked by 1 persoon

  3. Ah gelukkig, hij doet het nog wel, zo’n scherm heb ik ook niet, dus hier gaat alles door de zoeker, ik mis zelfs de kleine zoeker, die heb ik niet, maar een schermpje op de camera zelf, prachtige serie en blij dat ze gaan herstellen!

    X

    Liked by 1 persoon

  4. Mooie foto’s

    Zonnige groet,

    Liked by 1 persoon

  5. Een prachtig blog, met goede informatie en fraaie foto’s Leo.

    Liked by 1 persoon

  6. Ik heb de afgelopen jaren al veel herstelpogingen zien slagen, dus ook hier zal het wel lukken. Jammer natuurlijk van die blauwe bessen, maar je moet nu eenmaal keuzes maken 😊 mooie en interessabte reportage, Leo

    Liked by 1 persoon

  7. Gadverdamme Leo, je krabt hier over een héél pijnlijke plek bij mij, ik vind het vreselijk wat daar gaande is…
    véél te rigoureus, dassenburchten worden verstoord, netstelgelegenheid voor kleine vogeltjes weg, eentonigheid viert hoogtij, subsidie wordt eraan uitgegeven omdat ze het “per ongeluk “gekregen hebben, SBB maakt je wat wijs…. ze tekenen het mooi voor je uit, maar geloof niet alles jongen,

    ze pakken het véél te rigoureus aan, het is niet bewezen dat de trosbes schadelijk is,
    ik kan me hier woest overmaken, een vruchtje waar zóveel dieren plezier van hebben…
    waarom zo grootschalig….

    ik heb er maar een woord voor,
    schandalig,
    en dan druk ik me héél netjes uit

    Liked by 1 persoon

    • Tja Dien…ik kan er geen mening over vellen…daar zijn zo veel verschillende argumenten bij zo`n werk….sorry voor de pijnlijke plek….ik doe alleen verslag…en hoop een mooi herstel.

      Like

  8. Een mooie en duidelijke serie over wat gaande is in ‘de Peel’. Je uitleg klinkt goed, maar die van Klaproos ook.
    Gr Jan W

    Liked by 1 persoon

  9. Een heel mooi blog met prachtige foto’s (de camera doet het wel goed hoor) en een interessante uitleg. Toch wel jammer dat de trosbosbes moet verdwijnen.

    Liked by 1 persoon

  10. Oh ik kan me indenken dat je erg moet wennen aan die zoeker. Zelf gebruik ik het live scherm zelden bij mij is het dan ook andersom.
    Wat nu in de Peel gedaan word is hier in het Veen al jaren geleden gedaan. We lopen daarom vrolijk te verzuipen😄😄😄.

    Liked by 1 persoon

  11. Toch wel jammer Leo. Ik eet bijna dagelijks een bakje blauwe bessen maar gelukkig importeren we die ook uit Chili 🙂 Het kantelbare schermpje van de Fujifilm ben ik gaan waarderen bij bijzondere stand, of liever gezegd ligpunten maar de meeste foto maak ik toch door de zoeker. Die reddingsboot is natuurlijk een bijzonder leuk object voor een foto

    Liked by 1 persoon

  12. Een mooie en duidelijke log.
    Leuk je foto`s door een verrekijker ;-0
    Hier was ook iedereen tegen de verbossing uitroeien in de duinen en nu is het hier zo mooi geworden, dus houd moed 🙂

    Liked by 1 persoon

  13. Intressant inlägg och fina foton…
    Önskar dig en fin helg… Nicki

    Liked by 1 persoon

  14. Geweldige serie,Leo,en hele mooie foto´s met die zware machines![´t is maar wat je leuk vindt,hè?!?].groetjes uit Chili.

    Liked by 1 persoon

  15. Een heerlijk blog, Leo!
    Heel intressant…
    Groetjessss 😀

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

