Leudal juffers…   11 comments

DSCF3166-1

De weidebeekjuffer vliegt van mei tot begin augustus bij voorkeur bij langzaam stromende beken, maar ook bij rivieren.

*

 DSCF3167-1

De waterjuffers (Coenagrionidae) zijn de meest soortenrijke familie van de juffers (Zygoptera) en een van de twee onderordes van de libellen (Odonata). In totaal zijn er 101 geslachten met 1143 verschillende soorten beschreven. In België en Nederland alleen al komen er vijftien soorten waterjuffers voor, ofwel een vierde van alle inheemse libellensoorten

*

 DSCF3170-1

De vuurjuffer (Pyrrhosoma nymphula) is een libel van de familie van de waterjuffers. Het is één van de weinige juffers die grotendeels rood gekleurd zijn.

*

Een klik op de foto geeft een beter formaat.
11 responses to “Leudal juffers…

Subscribe to comments with RSS.

  1. Je hebt ze heel mooi in beeld gekregen, Leo.
    De Weidebeekjuffer ken ik alleen van foto’s.
    Gr Jan W

    Liked by 1 persoon

  2. Heel mooi Leo!

    Liked by 1 persoon

  3. Hele fraaie macro’s Leo, de weidejuffer heb ik ook nog nooit aangetroffen.

    Liked by 1 persoon

  4. Heel mooie macro’s Leo !!!!

    Like

  5. Fraaie macro`s zijn dit geworden en nu zie ik goed het verschil

    Liked by 1 persoon

  6. Really nice Leo. I don’t think I have seen a red one here were I live.

    Liked by 1 persoon

  7. Hele mooie juffers,scherpe foto´s en mooi licht!

    Liked by 1 persoon

  8. Inmiddels wel duizenden van deze beestjes gezien op foto’s maar toch is de weidebeek een minder algemene verschijning en tevens het pareltje onder de juffers. Ik ga dus voor foto 1

    Liked by 1 persoon

  9. mooi gevangen Leo, ja daar bij het water zal het wel willen lukken met de juffertjes

    Like

  10. Ik denk vaak ” meid loop door ” als ik ze tegenkom maar mijn camera denkt daar anders over.( Inderdaad ik heb een zelf denkende camera. )
    Ze zijn zo mooi , je moet ze wel fotograferen.
    Mooi gedaan 👍🏻

    Liked by 1 persoon

  11. Heel mooi Leo.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

